Wednesday, November 21, 2007

každý aspoň něco neví

malé děti se pořád na něco ptají. moc hezky a bezelstně se ptají na úplně samozřejmé věci. příkladem budiž už celkem dávný hovor maminky a její ratolesti na dámských záchodech ve weisser centru:

- mamííí, KDO to jeeee?
- to je pavouk, petruško.
- a PROOOOOČ?

každej jsme byli takovej. aspoň naši to tvrdí.

já mám ale hodně nezodpovězených otázek i dnes. málokdy se ovšem odhodlám je vznést, protože mi připadá, že na ně zná odpověď každý kromě mě. několik jich teda nadhodím rovnou veřejně a budu útrpně očekávat odpovědi:

- jaký je rozdíl mezi producentem a produkčním?
- proč někdy šaliny úplně zhasnou, když projíždějí přes výhybku?
- jaký je rozdíl mezi naftou a benzinem?
- proč je u štěrkovny vždycky jezero?
- ty černé kopce kolem Karviné, to má být jako uhlí?

Zároveň se celý život dovídám věci, které mi vždycky připadly, že nějak jsou, a nikdy jsem nepřemýšlela nad tím, že by mohly být jinak.
dodnes jsem si například myslela, že nebožtíci se spalují nahatí. a oni nejenže se spalují oblečení, ale dokonce v rakvích...

11 comments:

Anonymous said...

Produkční je ve filmové, rozhlasové, televizní a divadelní tvorbě profese spadající hlavního tvůrčího a organizačního pracovního-výrobního štábu. Též se tak označují lidé, kteří tuto práci vykonávají. Je-li produkčních na daném projektu víc, souhrnně a prostě se jim referuje jako „produkce“ nebo „výroba“. Hlavní z nich je pak vedoucí výrobního štábu.

Produkční není podřízený režisérovi, naopak režisér je podřízen vedoucímu výrobního štábu, stejně jsou jako všichni z výrobního štábu. Podřízení se ale týká organizačně-technického, nikoli uměleckého aspektu vytvářeného díla. Jeho přímým podřízeným je zástupce produkčního, někdy též nazýván „ekonom projektu“. Mezi jeho další podřízené patří asistent produkce, klapka a pokladník.

Produkční se výroby účastní od prvního dne přípravných prací do schválení filmu (televizní/rozhlasové hry,…). V případě klasického filmu jeho povinnosti končí po odevzdání promítacích kopií, předání všech podkladů do filmových laboratoří + obvykle dalších 20 pracovních dnů pro splnění všech povinností spojených s likvidací a vyúčtováním filmu.

Producent -

Anonymous said...

Producent je manažerský pracovník, který zajišťuje a koordinuje ekonomickou, obchodní a provozní oblast výroby filmů a televizních, divadelních, hudebních a tanečních pořadů a představení.

Co je náplní jeho práce? Posuzuje náměty pro tvorbu filmů, pořadů a představení z ekonomického hlediska, sestavuje pro ně rozpočty, jedná se sponzory za účelem získání finančních prostředků, provádí nábor tvůrčího i technického personálu pro příslušný film či pořad, sestavuje a kontroluje plány natáčení, hlavně z hlediska efektivního využívání materiálně-technických prostředků, financí i lidí a nepřekročení daných finančních limitů.

V jakém pracuje prostředí? Povolání je vykonáváno v naprosto různorodém prostředí.

Jaký by měl být a co by měl znát? Předpokladem jsou manažerské schopnosti, schopnost dobrého úsudku, schopnost ohodnotit lidi.

matynka said...

takže shrnuto:

produkční je tvůrčí a organizační člověk, který kolem všeho běhá a zajišťuje, aby každý dělal to, co dělat má.

producent posoudí, co z toho, co potom produkční vyorganizuje, má smysl pustit do éteru, a shání na to prachy.

děkuji:)

Anonymous said...

proč někdy šaliny úplně zhasnou, když projíždějí přes výhybku?...
No ony většinou zhasínají někde na trati, když jedou, ale toho si nevšimneš...to proto, že jsou napájecí okruhy a ty jsou jištěné na určitý proud.To máš jako doma, že máš zásuvky do kuchyně, do obýváku...No a před vyhýbkou ji dálkově staví (přehazuje) a v tom místě je napěťová mezera.To aby řidič nemusel z tepla ven...
- jaký je rozdíl mezi naftou a benzinem?...
No pro tebe asi zásadní v tom, že když natankuješ opačnou směs do auta, zničíš motor. Rozdíl je v rafinaci a ve fyz. vlastnostech. Pro zapálení benzínu v motoru je třeba jiskry svíčky, nafta vybouchne tlakem..třeba.
- proč je u štěrkovny vždycky jezero?...
no protože ten kvalitní kámen většinou leží pod úrovní spodní vody a nebo podloží "drží"vodu a ta po odtěžení zaplaví vytěžené místo.
- ty černé kopce kolem Karviné, to má být jako uhlí?....
to není uhlí, ale vytěžená hornina se zbytky uhlí. V dole je totiž kromě uhlí i "hlína" a ta se už zpátky nezasypává. Šupne se na haldu a tam zústane. No a někdy se stane, že tlakem chytne a doutná a doutná a ... smrdí.

matynka said...

díky marti, ani jsem netušila, co za poklad na střižně mám! příště se zeptám osobně;) ale to mě mělo napadnout hned, co?;)

Dod said...

Mi dokonce říkali "Dotazník", když jsem byl malý, protože jsem se na všechno ptal. Teď už se neptám na nic, protože všechno vím:)
Kdyby ty haldy byly z uhlí, tak bychom je už dávno rozkradli.
Základní rozdíl mezi naftou a benzínem je ten, že když hodíš sirku do nádrže s naftou, tak to přežiješ ve zdraví:)

matynka said...

nafta a benzin: zrovna to, co jste mi vysvětlili, vím:) spíš mě zajímaly detaily, třeba právě ty fyzikální vlastnosti. pořád se všude kecá o ropě, ale jak přesně souvisí s oběma?

a ty haldy: takový černý cosi nad propadlýma údolíma mi prostě evokovalo uhlí. ale taky mě napadlo, že asi nebude nic moc, když tam neustále leží;)

anyberry said...

Čau Martino,
brouzdám brouzdám a koho tu nevidím! :)
To teda koukám, jak seš úspěšná!
Jo, nějakej sraz by bylo určitě dobrý zas uspořádat, ale někdo to musí zorganizovat. Nechceš to být ty? :)

Martin

matynka said...

tak se toho ujmem spolu;)

Anonymous said...

Já jsem třeba zase nikdy nepochopil, a to jsem dělal v oboru, jestli se při živáči, když máš sluchátko a ne monitorek na zemi, slyšíš, když mluvíš, nebo jestli ti to vypnou.

A taky jsem nepochopil, proč v některých městech jezdí šaliny "dvojčata" na oba pantografy (Brno), jen na přední (praha) nebo jen na zadní (Bratislava).

Petr B

matynka said...

jestli se slyšíš, tak to musí být hrůza. mně stačí, když se slyším při namlouvání asynchronů. to pak poslouchám, jak pěkně jsem to namluvila, a nedávám vůbec pozor na to, co zrovna namlouvám. takže mám raději sluchátka daleko od sebe a prsty v uších:)
z toho teda plyne, že pokud se při živáči redaktoři slyší, a pokud bych někdy něco takového dělala, tak tam budu stát se zacpanýma ušima...